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Profil

1C.Drop.1

Added to the Dr.Web virus database: 2016-06-21

Virus description added:

SHA1:

  • 87e690b5aa60dbb549d8d7e118dc06e4d4314732

A dropper Trojan written in an incorporated programming language of “1C:Enterprise”. The Trojan is designed to run a ransomware Trojan on the infected computer—Trojan.Encoder.567—that is stored in its resources as a payload.

screen 1C.Drop.1 #drweb

The dropper is distributed via email attachments to the message which is titled

Subject: Our BIC code has been changed

and has the following text:

Greetings!
Our BIC code has been changed.
Please update your bank classifier.
The classifier can be updated automatically in 1C Enterprise 8.
File – Open classifier update processor from the attachment.
Click YES to update the classifier automatically.
Within 1-2 minutes if there is Internet connection.

The message contain an EPF file ПроверкаАктуальностиКлассификатораБанков.epf that is implemented as an external data processor for the 1C:Enterprise platform. Its body is protected with a password and looks as follows:

screen 1C.Drop.1 #drweb

If the user run the attached file in 1C: Enterprise mode, the following window is displayed:

screen 1C.Drop.1 #drweb

Clicking on any button of this window will launch 1C.Drop.1. First, it searches the 1C database for contractors with known email addresses and then sends the text message with its own copy attached. The message is determined by the following code:

Текст = Письмо.Тексты.Добавить(“Greetings! Our BIC code has been changed.
	|Please update your bank classifier.
	|The classifier can be updated automatically in 1C Enterprise 8.
	|File – Open classifier update processor from the attachment.
	|Click YES to update the classifier automatically.
	|Within 1-2 minutes if there is Internet connection.
Письмо.Вложения.Добавить(ИмяФайла, "ОбновитьБИКБанка.epf");

The Trojan uses the email address specified in the victim’s 1C user account as the sender’s address. If the user has not specified their email, the Trojan substitutes it with 1cport@mail.ru and attaches the ОбновитьБИКБанка.epf external data processor that contains the Trojan’s copy.

If the file is run in the 1C software, the ransomware Trojan will affect the computer as well; yet, this copy of 1C.Drop.1 will send contractors a corrupted EPF file that cannot be opened with “1C:Enterprise”.

1C.Drop.1 supports the following 1C databases:

  • Trade Management 11.1
  • Trade Management (basic) 11.1
  • Trade Management 11.2
  • Trade Management (basic) 11.2
  • Accounting 3.0
  • Accounting (basic) 3.0
  • 1C:Comprehensive Automation 2.0

Finally, the Trojan extracts Trojan.Encoder.567 from its resources and runs it on the infected computer.

News about the Trojan

Recommandations pour le traitement

  1. Si le système d'exploitation peut être démarré (en mode normal ou en mode sans échec), téléchargez Dr.Web Security Space et lancez un scan complet de votre ordinateur et de tous les supports amovibles que vous utilisez. En savoir plus sur Dr.Web Security Space.
  2. Si le démarrage du système d'exploitation est impossible, veuillez modifier les paramètres du BIOS de votre ordinateur pour démarrer votre ordinateur via CD/DVD ou clé USB. Téléchargez l'image du disque de secours de restauration du système Dr.Web® LiveDisk ou l'utilitaire pour enregistrer Dr.Web® LiveDisk sur une clé USB, puis préparez la clé USB appropriée. Démarrez l'ordinateur à l'aide de cette clé et lancez le scan complet et le traitement des menaces détectées.

Veuillez lancer le scan complet du système à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Mac OS.

Veuillez lancer le scan complet de toutes les partitions du disque à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Linux.

  1. Si votre appareil mobile fonctionne correctement, veuillez télécharger et installer sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android. Lancez un scan complet et suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées.
  2. Si l'appareil mobile est bloqué par le Trojan de la famille Android.Locker (un message sur la violation grave de la loi ou la demande d'une rançon est affiché sur l'écran de l'appareil mobile), procédez comme suit:
    • démarrez votre Smartphone ou votre tablette en mode sans échec (si vous ne savez pas comment faire, consultez la documentation de l'appareil mobile ou contactez le fabricant) ;
    • puis téléchargez et installez sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android et lancez un scan complet puis suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées ;
    • Débranchez votre appareil et rebranchez-le.

En savoir plus sur Dr.Web pour Android