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Trojan.ArchiveLock.20

Added to the Dr.Web virus database: 2013-01-31

Virus description added:

A multicomponent ransomware Trojan written in PureBasic and designed to encrypt files using WinRAR. Once the malware penetrates the system, it prevents the user from operating the machine by displaying a ransom demand.

After it is launched as a system service, the Trojan's encryption module creates numerous files, part of which serve the purpose of storing configuration data, information on paths to settings files, logs and executable files, and data regarding the infected computer. Then Trojan.ArchiveLock.20 empties the Recycle Bin, creates a list of files to be encrypted, and deletes existing backup copies. Using a special algorithm, the Trojan generates a list of passwords and launches the console version of WinRAR to place files from the compiled list into password-protected, self-extracting archives. The malware can encrypt more than 100 file types. By employing the Sysinternals SDelete utility, Trojan.ArchiveLock.20 deletes original files by overwriting them multiple times, which makes it impossible to restore those files.

screen

While some files are encrypted using a simple password based on the hard drive serial number, other files are encrypted with a randomly generated password that can be more than 50 characters long. Names of the encrypted files are also modified using a special algorithm; for example, once encrypted, the picture.jpg graphics file will look as follows: picture.jpg(!! to decrypt email id 12345678 to sec****@gmail.com !!).exe.

Addresses provided by cybercriminals to their victims can include the following ones:

  • sec777999@gmail.com,
  • sec222555@gmail.com,
  • sec333888@gmail.com,
  • sec333888@gmail.com,
  • ausec222999@gmail.com,
  • sec777999@gmail.com,
  • casec222777@gmail.com,
  • auidhelp@gmail.com,
  • sec777999@gmail.com,
  • sec222555@gmail.com,
  • sec333888@gmail.com,
  • ausec222999@gmail.com,
  • casec222777@gmail.com,
  • auidhelp@gmail.com,
  • usidhelp2@gmail.com,
  • frsechelp@gmail.com,
  • spainsec1@gmail.com,
  • spainsec2@gmail.com.

If your computer has been infected with Trojan.ArchiveLock.20, do not attempt to reinstall the operating system or delete any files, because such actions can result in all the encrypted data being permanently lost. To decrypt the files, contact Doctor Web by submitting a ticket in the Request for Curing category.

Recommandations pour le traitement

  1. Si le système d'exploitation peut être démarré (en mode normal ou en mode sans échec), téléchargez Dr.Web Security Space et lancez un scan complet de votre ordinateur et de tous les supports amovibles que vous utilisez. En savoir plus sur Dr.Web Security Space.
  2. Si le démarrage du système d'exploitation est impossible, veuillez modifier les paramètres du BIOS de votre ordinateur pour démarrer votre ordinateur via CD/DVD ou clé USB. Téléchargez l'image du disque de secours de restauration du système Dr.Web® LiveDisk ou l'utilitaire pour enregistrer Dr.Web® LiveDisk sur une clé USB, puis préparez la clé USB appropriée. Démarrez l'ordinateur à l'aide de cette clé et lancez le scan complet et le traitement des menaces détectées.

Veuillez lancer le scan complet du système à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Mac OS.

Veuillez lancer le scan complet de toutes les partitions du disque à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Linux.

  1. Si votre appareil mobile fonctionne correctement, veuillez télécharger et installer sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android. Lancez un scan complet et suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées.
  2. Si l'appareil mobile est bloqué par le Trojan de la famille Android.Locker (un message sur la violation grave de la loi ou la demande d'une rançon est affiché sur l'écran de l'appareil mobile), procédez comme suit:
    • démarrez votre Smartphone ou votre tablette en mode sans échec (si vous ne savez pas comment faire, consultez la documentation de l'appareil mobile ou contactez le fabricant) ;
    • puis téléchargez et installez sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android et lancez un scan complet puis suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées ;
    • Débranchez votre appareil et rebranchez-le.

En savoir plus sur Dr.Web pour Android