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Profil

Trojan.MonsterInstall.3

Added to the Dr.Web virus database: 2019-03-29

Virus description added:

SHA1:

  • cf20c882dcc427bff822fa2c54fab39397a8d6e7 (codeX)
  • 873ba485d40199ab7f7ebe1258aa56e09625f3af (codeX, decrypted)
  • 0f5d2fe52f15adb6813bd398dcc1e10de52e2953 (main.js)

Description

A module of the MonsterInstall trojan. It’s downloaded as a 0-0-3-0-worker.7z archive by the Trojan.MonsterInstall.2 component.

The contents of the archive:

  • node_modules,
  • 7za.exe,
  • codeX,
  • main.js,
  • sysnode.exe (executable Node.js file).

Operating routine

main.js reads the codeX file, decrypts it using XOR with a string “xor” and executes it.

The codeX file creates the MoonTitleWorker mutual exclusion, then forms a json with information about the system and the trojan:

{"userId": id, "starter": [], "worker": [], "source": [], "osInfo": {"isX64": True, "osString": "Windows 7 Enterprise"}}

Afterwards it sends the information to the http://xyi-sosi-guboi-trisi[.]xyz:1001/getApps server via POST request. Response from the server may contain information about the apps that must be installed. An example of the server response:


{
    "body": {
        "apps": [{
            "hash": "452f8e156c5c3206b46ea0fe61a47b247251f24d60bdba31c41298cd5e8eba9a",
            "size": 8137466,
            "version": [2, 0, 0, 2],
            "link": "xmr-1-64.7z",
            "path": "%pf%\Microsoft JDX\64",
            "runComand": "%path%\moonlight.exe start.js",
            "name": "xmr64"
        }]
    },
    "head": "O~¨^Óå+ßzIçsG¬©®üS„ʶ$êL–LùθZ\f\u0019ÐÐ\u000e\u0004\u001cÀU¯\u0011š)áUÚ\u001flß²A\u001fôÝÔ숱y%\"DP»^¯«FUâ\u001cÔû\u001dµ´Jï#¬ÌȹÎÚª?\r—]Yj·÷õ³—\u001e°ÖÒ\\鉤d’BT\u0019·¦FõVQ°Aç’)\u001cõªµ¦ýûHlb͸þ}éŒ\u0000jvÔ%S;Ã×þA\u0011ß‘I[´\u0004ýÚ\u0007Z:ZÂ\n–ñz#ÈBö›²2\u0007ήJw±è®TVoŸå\bÖR3½ù;ƒó\u0011É̀ÅÖàð06ÓeÕþ­ˆ”7Ùš\u0011•»”˜¢5µgôÛc˜®&L\u000fê.?!Çæ}¨\u001eÕ—J#A¼_Ì\u0015càñb"
}

The trojan downloads versions of the app that are not on the device. To do this, it sends a POST request with the same information that was in the last request, but to a different URL: http://xyi-sosi-guboi-trisi[.]xyz:1001/<link>, where <link> is a “link” parameter for a corresponding application from the server’s response.

The trojan checks if the size and hash of the downloaded file fits the information from the “hash” and “size” parameters sent by the server. If the description matches, the trojan moves the file to a path from the “path” parameter and executes a command from the "runCommand” field. Information about the downloaded app is saved in the registry: [HKLM\SOFTWARE\Microsoft\MoonTitle\apps\].

If a running older version of the app is still running, the trojan deletes it and installs as described earlier.

Depending on the system version, the server responds with an xmr-1.7z or xmr-1-64.7z archive (Trojan.MonsterInstall.4).

News about the Trojan

Recommandations pour le traitement

  1. Si le système d'exploitation peut être démarré (en mode normal ou en mode sans échec), téléchargez Dr.Web Security Space et lancez un scan complet de votre ordinateur et de tous les supports amovibles que vous utilisez. En savoir plus sur Dr.Web Security Space.
  2. Si le démarrage du système d'exploitation est impossible, veuillez modifier les paramètres du BIOS de votre ordinateur pour démarrer votre ordinateur via CD/DVD ou clé USB. Téléchargez l'image du disque de secours de restauration du système Dr.Web® LiveDisk ou l'utilitaire pour enregistrer Dr.Web® LiveDisk sur une clé USB, puis préparez la clé USB appropriée. Démarrez l'ordinateur à l'aide de cette clé et lancez le scan complet et le traitement des menaces détectées.

Veuillez lancer le scan complet du système à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Mac OS.

Veuillez lancer le scan complet de toutes les partitions du disque à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Linux.

  1. Si votre appareil mobile fonctionne correctement, veuillez télécharger et installer sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android. Lancez un scan complet et suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées.
  2. Si l'appareil mobile est bloqué par le Trojan de la famille Android.Locker (un message sur la violation grave de la loi ou la demande d'une rançon est affiché sur l'écran de l'appareil mobile), procédez comme suit:
    • démarrez votre Smartphone ou votre tablette en mode sans échec (si vous ne savez pas comment faire, consultez la documentation de l'appareil mobile ou contactez le fabricant) ;
    • puis téléchargez et installez sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android et lancez un scan complet puis suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées ;
    • Débranchez votre appareil et rebranchez-le.

En savoir plus sur Dr.Web pour Android