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Trojan.BtcMine.2869

Added to the Dr.Web virus database: 2018-06-05

Virus description added:

SHA1:

  • 562a75d033a21ef179495f5b6cb8b26a2a372fd7 (update.bin)
  • d3a7dbb4c0a53e95b427a742e187e080cdf0cce7 (svcnost.exe)

A mining Trojan installing itself on the system via the update mechanism of the “Kompiuternyi Zal” program designed to automate computer clubs and cybercafes (ComputerZal.exe (c993afee1c577460d21d544d10d5f74ef18eb0b4)). This program periodically sends a POST request to a PHP script at http://astrumsoft.com/compzal/new_version_check.php. This request contains an application version number and information about the computer.

The server’s response looks as follows:


4.45
710
[-] Described how to configure the automatic log on to system (so computer will not ask for password after reboot/sleep)
[*] "Time out" status shows up to client computers with remaining debt only, otherwise it automatically becomes "Free"
<ENDCOMMENT>

This response with the cut <ENDCOMMENT> string is processed further. In the example, 710 is a command identifier the Trojan uses to perform different actions. For identifiers 800..809, the update.bin file is downloaded from the astrumsoft.com server and saved to the %temp% folder with the "cztemp" or "czt" prefixes. The file name “update.bin” is obfuscated in the code and added to the URL symbol-by-symbol.

For identifier 805, the update.bin file is downloaded and executed.

Once the update.bin program is launched, it closes all "svchostm.exe" and "svcnost.exe" processes, saves the "svcnost.exe" file to the disk and modifies the system registry key [HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run] to enable automatic execution of the file. In this key, the program registers the 'svchostm’ key. The "svcnost.exe" application is a miner. Data on the wallet, where the mined cryptocurrency is transferred, is hardcoded in the Trojan’s body. The workers’ names for the examined Trojan sample have the "soyuz6_" prefix. The prefix is stored in the malware’s body.

News about the Trojan

Recommandations pour le traitement

  1. Si le système d'exploitation peut être démarré (en mode normal ou en mode sans échec), téléchargez Dr.Web Security Space et lancez un scan complet de votre ordinateur et de tous les supports amovibles que vous utilisez. En savoir plus sur Dr.Web Security Space.
  2. Si le démarrage du système d'exploitation est impossible, veuillez modifier les paramètres du BIOS de votre ordinateur pour démarrer votre ordinateur via CD/DVD ou clé USB. Téléchargez l'image du disque de secours de restauration du système Dr.Web® LiveDisk ou l'utilitaire pour enregistrer Dr.Web® LiveDisk sur une clé USB, puis préparez la clé USB appropriée. Démarrez l'ordinateur à l'aide de cette clé et lancez le scan complet et le traitement des menaces détectées.

Veuillez lancer le scan complet du système à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Mac OS.

Veuillez lancer le scan complet de toutes les partitions du disque à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Linux.

  1. Si votre appareil mobile fonctionne correctement, veuillez télécharger et installer sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android. Lancez un scan complet et suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées.
  2. Si l'appareil mobile est bloqué par le Trojan de la famille Android.Locker (un message sur la violation grave de la loi ou la demande d'une rançon est affiché sur l'écran de l'appareil mobile), procédez comme suit:
    • démarrez votre Smartphone ou votre tablette en mode sans échec (si vous ne savez pas comment faire, consultez la documentation de l'appareil mobile ou contactez le fabricant) ;
    • puis téléchargez et installez sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android et lancez un scan complet puis suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées ;
    • Débranchez votre appareil et rebranchez-le.

En savoir plus sur Dr.Web pour Android