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Profil

Trojan.PWS.Stealer.23915

Added to the Dr.Web virus database: 2018-05-29

Virus description added:

SHA1:

  • 733bd736d2a6c3cf1eca307ca16a5d2236403bc1

The following modification of Trojan.PWS.Stealer.21284 is completely rewritten in С++. Its self-designation is “Kratos”.

The majority of functions starts with the insertion written in Assembly that checks the flag BeingDebugged in PEB. Part of the strings is encoded using base64.

The main logic of the Trojan’s operation is shown in the following figure:

screen #drweb

Once launched, the Trojan saves a screenshot to the file %TEMP%\\Screenshot.bmp, then it creates folders “%TEMP%\\Browsers”, “%TEMP%\\Wallets” and “%TEMP%\\Desktop”.

It copies to the folder “%TEMP%\\Desktop” all files with extensions TXT, DOC, DOCX and LOG found on the Desktop (walk through the Desktop is not recursive). Then it consecutively tries to find wallet files of different cryptocurrencies. Once the wallets are detected, the Trojan copies them to the folder “%TEMP%\\Wallets”:

screen #drweb

Then it makes attempts to find the Telegram files on a computer, all while checking only the contents of the folder “%AppData%\\Telegram Desktop\\tdata”. The Trojan searches for files that contain values “D877F783D5D3EF8C” and “map” in their names. The detected files are copied into the folder “%TEMP%\\Telegram\\”.

The malicious program tries to determine the path to the installation folder of the gaming client Steam using the system registry key [HKCU\\Software\\Valve\\Steam] "SteamPath". Once Steam is detected, the stealer copies files “config\config.vdf", "config\loginusers.vdf", "config\SteamAppData.vdf” and saves them to the folder “%TEMP%\\Steam”.

Then the Trojan checks the availability of the file “%AppData\\FileZilla\\sitemanager.xml” and upon detection copies it into the folder “%TEMP%\\FileZilla”.

The Trojan steals confidential data, including cookies files, saved passwords, autofill data (including banking card numbers) from browsers and saves them to the folder “%TEMP\\Browsers”.

Then the obtained data is packed in to an archive and sent to the command and control server using the POST request.

screen #drweb

Recommandations pour le traitement

  1. Si le système d'exploitation peut être démarré (en mode normal ou en mode sans échec), téléchargez Dr.Web Security Space et lancez un scan complet de votre ordinateur et de tous les supports amovibles que vous utilisez. En savoir plus sur Dr.Web Security Space.
  2. Si le démarrage du système d'exploitation est impossible, veuillez modifier les paramètres du BIOS de votre ordinateur pour démarrer votre ordinateur via CD/DVD ou clé USB. Téléchargez l'image du disque de secours de restauration du système Dr.Web® LiveDisk ou l'utilitaire pour enregistrer Dr.Web® LiveDisk sur une clé USB, puis préparez la clé USB appropriée. Démarrez l'ordinateur à l'aide de cette clé et lancez le scan complet et le traitement des menaces détectées.

Veuillez lancer le scan complet du système à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Mac OS.

Veuillez lancer le scan complet de toutes les partitions du disque à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Linux.

  1. Si votre appareil mobile fonctionne correctement, veuillez télécharger et installer sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android. Lancez un scan complet et suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées.
  2. Si l'appareil mobile est bloqué par le Trojan de la famille Android.Locker (un message sur la violation grave de la loi ou la demande d'une rançon est affiché sur l'écran de l'appareil mobile), procédez comme suit:
    • démarrez votre Smartphone ou votre tablette en mode sans échec (si vous ne savez pas comment faire, consultez la documentation de l'appareil mobile ou contactez le fabricant) ;
    • puis téléchargez et installez sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android et lancez un scan complet puis suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées ;
    • Débranchez votre appareil et rebranchez-le.

En savoir plus sur Dr.Web pour Android