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Adware.Mac.MacInst.1

Added to the Dr.Web virus database: 2015-06-18

Virus description added:

An installer of unwanted and dangerous programs for OS X. It is created using resources of an affiliate program called “macdownloadpro.com”. So far, more than 900 websites are known to take part in distribution of the installer.

The image of Adware.Mac.MacInst.1 has a rather remarkable structure; that is, it contains two hidden folders that cannot be viewed on the computer running with standard operating system settings if the user decides to browse the contents of the DMG file using Finder.

.app
.background
application.app

The directory with the application (in our case, application.app) contains a binary file that launches the installer from “.app\Downloader.app\Contents\MacOS”.

The “.app” folder contains two following subfolders:

.resources
Downloader.app

The “.resources” folder hosts the logo of the application and the encrypted configuration file. Decryption is performed by strings with the seed being reset to its initial value after every string.

The second subfolder contains the installer itself.

Once the installer is run, it demonstrates a dialogue window with the information on the file the user wanted to download.

screen

After the “Next” button is clicked, the malware displays a partnership agreement informing the user that in addition to the file itself some other components will be installed. If the user clicks the hardly visible “Decline” link at the bottom of the window, only the initially chosen file will be downloaded. However, if the “Next” button is clicked, together with the file, the program detected by Dr.Web as Trojan.VIndinstaller.3 will be downloaded and run.

This application, in turn, installs malicious plugins for Safari, Firefox, and Chrome. These extensions are detected as Trojans belonging to the Trojan.Crossrider family. Adware.Mac.MacInst.1 copies all downloaded components into the “~/Library/Application Support/osxDownloader” folder.

Recommandations pour le traitement

  1. Si le système d'exploitation peut être démarré (en mode normal ou en mode sans échec), téléchargez Dr.Web Security Space et lancez un scan complet de votre ordinateur et de tous les supports amovibles que vous utilisez. En savoir plus sur Dr.Web Security Space.
  2. Si le démarrage du système d'exploitation est impossible, veuillez modifier les paramètres du BIOS de votre ordinateur pour démarrer votre ordinateur via CD/DVD ou clé USB. Téléchargez l'image du disque de secours de restauration du système Dr.Web® LiveDisk ou l'utilitaire pour enregistrer Dr.Web® LiveDisk sur une clé USB, puis préparez la clé USB appropriée. Démarrez l'ordinateur à l'aide de cette clé et lancez le scan complet et le traitement des menaces détectées.

Veuillez lancer le scan complet du système à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Mac OS.

Veuillez lancer le scan complet de toutes les partitions du disque à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Linux.

  1. Si votre appareil mobile fonctionne correctement, veuillez télécharger et installer sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android. Lancez un scan complet et suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées.
  2. Si l'appareil mobile est bloqué par le Trojan de la famille Android.Locker (un message sur la violation grave de la loi ou la demande d'une rançon est affiché sur l'écran de l'appareil mobile), procédez comme suit:
    • démarrez votre Smartphone ou votre tablette en mode sans échec (si vous ne savez pas comment faire, consultez la documentation de l'appareil mobile ou contactez le fabricant) ;
    • puis téléchargez et installez sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android et lancez un scan complet puis suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées ;
    • Débranchez votre appareil et rebranchez-le.

En savoir plus sur Dr.Web pour Android