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Trojan.Skimer.19

Added to the Dr.Web virus database: 2014-02-14

Virus description added:

A Trojan that infects ATMs of one international manufacturer that are used by various banks in Russia and Ukraine. The Trojan's main payload is incorporated into a dynamic-link library stored in the NTFS stream of the following infected file: C:\WOSASSP\BIN\FWMAIN32.EXE.

If NTFS is used in the compromised system, Trojan.Skimer.19 also stores its logs in data streams as follows:
%windir%\desktop.ini:userA—transaction log (bank card tracks and encrypted PIN blocks),
%windir%\desktop.ini:userB—log on intercepted keys that are used to decrypt PIN codes.

If another file system is used in the compromised system, logs are saved to the following files:
%windir%\userA
%windir%\userB

Once the ATM's OS is infected, Trojan.Skimer.19 starts monitoring Encrypted Pin Pad (EPP) keystrokes waiting for a specific input combination that can initiate the execution of a command entered by a cybercriminal via EPP. This can be possible only if cybercriminals possess a special master card. The malicious program can execute the following commands:

  • Save the log files on the cards chip, decrypt PIN codes.
  • Remove the Trojan's library and log files, “cure” the host file, and reboot the system (cybercriminals issue the command to the infected ATM twice; the second command comes no later than 10 seconds after the first).
  • Display statistics including the number of transactions, bank cards, intercepted encryption keys, and so on.
  • Delete all log files.
  • Reboot the system.
  • Read the executable file from the card's chip to update the Trojan.

To decrypt intercepted data, Trojan.Skimer.19 uses the software installed on the ATM or its own version of the DES symmetric-key algorithm and encryption keys that were intercepted and saved into the userB log file earlier.

News about this threat

Recommandations pour le traitement

  1. Si le système d'exploitation peut être démarré (en mode normal ou en mode sans échec), téléchargez Dr.Web Security Space et lancez un scan complet de votre ordinateur et de tous les supports amovibles que vous utilisez. En savoir plus sur Dr.Web Security Space.
  2. Si le démarrage du système d'exploitation est impossible, veuillez modifier les paramètres du BIOS de votre ordinateur pour démarrer votre ordinateur via CD/DVD ou clé USB. Téléchargez l'image du disque de secours de restauration du système Dr.Web® LiveDisk ou l'utilitaire pour enregistrer Dr.Web® LiveDisk sur une clé USB, puis préparez la clé USB appropriée. Démarrez l'ordinateur à l'aide de cette clé et lancez le scan complet et le traitement des menaces détectées.

Veuillez lancer le scan complet du système à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Mac OS.

Veuillez lancer le scan complet de toutes les partitions du disque à l'aide de Dr.Web Antivirus pour Linux.

  1. Si votre appareil mobile fonctionne correctement, veuillez télécharger et installer sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android. Lancez un scan complet et suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées.
  2. Si l'appareil mobile est bloqué par le Trojan de la famille Android.Locker (un message sur la violation grave de la loi ou la demande d'une rançon est affiché sur l'écran de l'appareil mobile), procédez comme suit:
    • démarrez votre Smartphone ou votre tablette en mode sans échec (si vous ne savez pas comment faire, consultez la documentation de l'appareil mobile ou contactez le fabricant) ;
    • puis téléchargez et installez sur votre appareil mobile Dr.Web pour Android et lancez un scan complet puis suivez les recommandations sur la neutralisation des menaces détectées ;
    • Débranchez votre appareil et rebranchez-le.

En savoir plus sur Dr.Web pour Android